Chcesz coś zmienić w życiu? Powinieneś wiedzieć te dwie rzeczy.

Ile razy Twoje wielkie przedsięwzięcia kończyły się fiaskiem? Myślisz, ze to przez brak silnej woli, wewnętrznej dyscypliny czy wytrwałości? Bzdura, może po prostu nie wiedziałeś o dwóch podstawowych sprawach.

Dwie najważniejsze cechy pozytywnych zmian

Pozytywna zmiana musi ona mieć dwie najważniejsze cechy:

  • efektywność– oznacza to, że będą one trwałe i sprawią, że dostrzeżesz różnicę przed i po.

Jeżeli np. przerzucisz się ze słodyczy na słone przekąski, i nadal nie będziesz czuć się lepiej, to nie można powiedzieć, że masz do czynienia z dobrą zmianą.

  • pozytywny wpływ – zmiana musi być dla Ciebie korzystna i zgodna z tym, co uważasz za ważne.

Jeśli np. zaczniesz się modnie ubierać, tylko dlatego, że oczekuje od tego Twoje otoczenie, to ta zmiana również nie jest dobra.

Czego potrzebujesz by dokonywać pozytywnych zmian?

Nie będzie tu o samodyscyplinie, sile woli czy wyrabianiu nawyków, zajmiemy się czymś bardziej podstawowym, co pozwala zbudować fundamenty pod zmiany.

Dwie rzeczy, których potrzebujesz do wdrażania zmian, to

  • wyobraźnia
  • samoakceptacja

Dobrazmiana

Co ty sobie wyobrażasz?

To bardzo dobre pytanie, gdyż wyobraźnia ma niebagatelny wpływ na nasze działanie. Na początku zastanów się, który z poniższych opisów jest Ci bliższy.

Podejście typu A

Podejście typu B

Radość i zadowolenie po osiągnięciu sukcesu Wstyd i poczucie winy po porażce
Satysfakcja z przezwyciężania trudności. Zniechęcenie i rozdrażnienie przeciwnościami.
Przekonanie, że dasz sobie radę. Wątpliwości czy jesteś w stanie to zrobić.
Przyjemność działania. Trud i nieustanna walka ze sobą.
Ja po wymarzonej zmianie. Ja w chwili obecnej rozczarowany/a sobą.

Jeżeli bliższe jest Ci podejście typu B, to sabotujesz swoje własne działanie. Po pierwsze wzmagasz stres i wątpliwości, z którymi potem musisz sobie radzić. Po drugie, nie wytyczasz sobie jasnego celu i nie znajdujesz motywacji, żeby do niego podążać, bo wyobrażasz sobie porażkę.

Myślenie typu A wspiera natomiast osiąganie tego, co się zamierzyło. Kiedy wyobrażasz sobie efekty swoich zamierzeń i satysfakcję jaką z nich poczujesz, o wiele łatwiej jest Ci do nich dążyć. Po pierwsze wiesz, czego chcesz. Po drugie, wiesz, do czego Ci to potrzebne.

Ćwiczenie: Jak zmienić sposób myślenia? Po prostu praktykuj wyobrażanie sobie sukcesu. Zastępuj nim myśli o porażce  niepowodzeniu. Możesz sobie pomóc opisując to lub rysując. Najważniejsze by był to konkretny, żywy obraz, pełen pozytywnych odczuć, które chcesz poczuć dzięki realizacji swojego celu.

Samoakceptacja

By zrobić coś dla siebie musisz się lubić. Samoakceptacja czyli bycie swoim przyjacielem to nie uważanie siebie za kogoś lepszego od innych, niezauważanie swoich wad, czy przekonanie, że możesz wszystko. Jest to sympatia i szacunek do siebie oparte o świadomość swoich cech.

Dlaczego potrzebujesz samoakceptacji do wprowadzania pozytywnych zmian w życiu?

  • bez niej możesz wybierać zmiany, które Ci nie służą, a są jedynie spełnianiem cudzych życzeń;
  • nie kochając siebie, nie masz motywacji by dobrze siebie traktować;
  • brak samoakceptacji sprawia, że boisz się porażki, a to znacznie utrudnia dążenie do celu.

Chcesz budować samoakcpetację?

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s